Tekniskt något av det största Sveriges Radio gjort

Tekniskt något av det största Sveriges Radio gjort

I Prix Italia, som 2014 genomfördes för 66:e året, utses de bästa radio- och tv-inslagen från hela världen i en mängd olika kategorier. Speciella jury-grupper utser de bästa bidragen. Tävlingen Prix Italia har deltagare från över 90 public service- och privata bolag från fem kontinenter.

Klockrent som vann i Prix Italia 2014, är inte bara ett stort musikverk, det utvecklade även Sveriges Radios mobila sändningsteknik.
SR_Visby_130607– Jag tror aldrig vi hämtat hem 106 externa ljudströmmar på en gång – det är något av det största Sveriges Radio gjort. Visst har vi använt mickar och mixerboard och tagit emot många ljudströmmar utifrån, men aldrig som här – använt en massa frivilliga med smartphones av olika fabrikat och kvalitet som via en app hjälpt till att streama högkvalitativt ljud från kyrkklockor runtom på Gotland till en server och ett mixerbord på P4 Gotland, berättar Björn Carlsson, till vänster på bilden.

Två år behövdes
Det tog honom två år att sy ihop lösningen, som från början var ett tomt, blankt papper.
– Tiden behövdes nog. Tidigt insåg jag att smartphones kunde vara lösningen, men inte hur. Men med tiden har ju i stort alla en mobil och ljudkvaliten har blivit bättre, säger han.
Enligt kompositionen skulle Sveriges Radio sända från 106 kyrkklockor, och det fanns två HF-bilar på ön.
– Så egentligen var det bara 104 kyrkklockor som behövde sin tekniska lösning, säger Björn.

Solistkyrkor och övriga
Dessutom var kompositionen uppdelad på 13 solistkyrkor som hade bärande roller i stycket. De fick egna, stabilare överföringar, med bättre ljudkvalitet. Vid övriga 93 kyrkklockor runtom på Gotland blev frivilliga med smartphones, med varierade fabrikat och kvalitéer, lösningen.
– De hade vad de hade. Det viktiga var att det fanns 3G-täckning.

App förbättrade ljudkvalitén
Från början trodde Björn att SR skulle behöva ta fram en egen app för att streama ljudet, för att få bästa kvalitet, men appen visade sig redan finnas.
– Visst kändes det som ett riskprojekt och svajigt från början, men efter vi hade gjort första testet kändes det roligare. Alla frivilliga med smartphones fick ringa in kl. 11 en dag i april och skulle vara uppkopplade till kl. 13 för att vi skulle testa förbindelserna, Och när en efter en ringde in och jag satt vid kontrollbordet och det fungerade, då växte självförtroendet, säger Björn Carlsson.

Viktig kugge mot mobil sändningsteknik
Och på frågan vad musikprojektet bidragit tekniskt med Sveriges Radio, menar Björn att det var en viktig kugge i hjulet för att införa mobil sändningsteknik via 3G- och 4G-nät, som snart är Sveriges Radios verklighet.
– Vi fick testa att till det gick att överföra ljud via IP eller datanätverk, och att tekniken kunde vara tillförlitlig och bärande, säger Björn
Skillnaden mot den mobila sändningsteknik som nu håller på att testas och införas på Sveriges Radio är att tekniken vid Klockrent var enkelriktad, medan den moderna tekniken som Viprinet är dubbelriktad.

Och vad har Prix Italia betytt för Björn?
– Visst är det väldigt roligt, och man förstår via utmärkelsen att Klockrent var en unik händelse både vad gäller kompositions och genomförandet. Hela Gotland var en stor scen, med kyrkklockorna som instrument från norr till söder, och det var tack vare radion som den scenen kunde förmedlas, säger Björn.

 

– Suzanna Nilson, Radiotidningen